Kvindedag i kirken

Lørdag den 9. marts kl. 13

I anledning af Kvindernes Kampdag den 8. marts åbner vi dørene til eftermiddagsarrangementet Kvindedag i kirken i Frederiksholm kirke den 9. marts.

Kl. 13 Velkommen ved præst Marie Sigaard Schou

Kl. 13.10 Kvindestemmer, kvinderoller og kvindehistorier i den tidlige kristendom - foredrag ved ph.d og cand.theol. Marianne Aagaard Skovmand.

Kristendommen har haft afgørende betydning for vores syn på mænd og kvinder – og for at kvinden i mange tilfælde betragtes som det svage og underlegne køn. Men i kirkens tidlige historie tegner sig et billede af, at kvinder havde langt større betydning for tilblivelsen af kristendommen, end man hidtil har haft øje for.

Foredraget præsenterer den nyeste forskning om kvindernes rolle og betydning i den tidlige kristendom.

kl. 14.20 Kort pause

Kl. 14.30 Klaverkoncert v/ Annika Brix Severinsen - Glæd jer til en absolut formidabel koncert med blot 15 årige Annika. Annika har spillet klaver siden hun var 4 år gammel. Siden hun var 9 år har hun deltaget i konkurrencer, og har siden da vundet priser til bl.a. Steinway Festival og Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence. Dagens program byder blandet andet på værker af:

F. Liszt, La Campanella
Bent Sørensen, Nächtlicher Fluss
Fr. Chopin, etude op. 25 no. 1
G. F. Händel, Minuet i g mol
S. Rachmaninov, etude tableaux op. 33 no. 8
M. Ravel, Jeux d’eau
Jesper Hansen, 5 små klaverstykker: Albumleaf, Waltz, Dance of the Jester, Hymn, The Bells of Night
Dagen slutter kl. 15

Dørene åbner kl. 12.30. Undervejs vil være muligt at købe drikkevarer i baren.

Fri entré!

OM MARIANNE AAGAARD SKOVMAND

Marianne Aagaard Skovmand er ph.d og cand.theol. Hun er sognepræst, forfatter og foredragsholder. I en årrække har hun forsket i og formidlet viden om kirkens ældste tekster, herunder også om den koptiske kirke og mandæerne. Hun er uddannet ved Aarhus Universitet med studie- og forskningsophold i Italien, Californien og Ægypten. I 2017 udgav Marianne Aagaard Skovmand en oversættelse af Mariaevangeliet med kommentarer og i 2018 udkom en ligeledes kommenteret nyoversættelse af Thomasevangeliet. Hendes bog De skjulte ledere om kvinderne i den tidlige kristendom fortæller om såvel kendte som mere ukendte kvindeskikkelser i Det Nye Testamente og den tidlige kristendom. Alle tre bøger er udkommet på Gyldendals Forlag.

Hvor: Frederikholm kirke, Louis Pios Gade 8, 2450 KBH SV

Hvornår: Lørdag den 9. marts 2024 kl. 13. Dørene åbner kl. 12.30.